En bok er ikke et filmmanus. Et filmmanus er ikke en bok.

...Likevel kan de inneholde så og si den samme fortellingen.

Adam den tredje i fjerde er fortellingen om en gutt som ikke snakker i forsamlinger, i klasserommet, i skolegården eller på gata. For Adam er én fremmed person å ligne med en forsamling. Men han greier seg fint. Mener han. Han trøster seg selv til bristepunktet. Når Morder-Eva bryter seg inn i Adams vaklevorne syn på liv og død, ender det med befriende forferdelse. Og til slutt, et kyss.

I romanen om Adam, skrevet av Torun Lian, er det enkelt å bevege seg rundt i hans verden og forestillingene han har om den. I romanen har forfatter og leser nemlig fri tilgang til tankene hans. I filmen om Adam, også av Torun Lian, er tilgangen til Adams indre dialog og tankene hans begrenset. Der blir Adam til gjennom det vi ser og hører at han ikke sier, eller det andre sier og gjør mot ham. Prosessen, fra roman til film, fører på sitt beste til fordypning.

Begrensninger kan tvinge fram originale løsninger. Begrensninger inspirerer til fortellergrep som man ikke hadde kommet på uten dem, på samme måte som begrensninger i selve livet kan bli til kraft. Å finne den indre fortellingens vei der det ikke alltid er like lett å se den, er for forfatter og filmskaper Torun Lian, en stor del av fasinasjonen ved å skrive en fortelling som filmmanus. 

 

Fredag besøker Torun Lian skolene i Molde.